Köpvillkor

  • Priser

    Varje vara anges med pris inklusive 25% moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive avgifter, moms, frakt och eventuella kostnader för betalning. Inga extra avgifter tillkommer och försändelsen är alltid tullfri inom EU.

    Specifika betalningsvillkor och fraktvillkor finns angivna i kundvagnen beroende på valt betalningssätt och orderns storlek.

    Vi har alltid fri frakt över hela världen på alla balklänningar. Vid köp av enskilda accessoarer där den sammanlagda summan understiger 500:- utgår en fraktavgift på 99:-.

  • Säkra betalningar

    Sofia Moore använder den teknik som är standard för säkra kortbetalningar på Internet och har börsnoterade DIBS som leverantör. Inga kortuppgifter sparas så du behöver inte vara orolig för att använda ditt kort hos oss.

    När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    Fördelar med Klarna Faktura

    • Du får alltid varan innan du betalar
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Du kan ladda ner dina fakturor på klarna.se
    • Du har möjlighet till delbetalning
    • Alltid 14 dagars betalningstid
    • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans - och hemförsäljningslagen
  • Leveranser

    Vi erbjuder gratis leverans på alla balklänningar och garanterar att inga dolda kostnader som tull eller moms tillkommer.

    I vårt kostnadsfria leveransalternativ garanterar vi 15 arbetsdagars leveranstid på samtliga produkter om ingenting annat nämns på siten. Vi erbjuder även expressfrakt till en kostnad av 249 SEK och levererar då inom 10 arbetsdagar.

    Arbetsdagar räknas både utifrån det land din klänning ska levereras till och Sri Lanka där vi har vår produktion. I vissa fall behöver vi ställa frågor till dig som kund, till exempel för att dubbelkolla ett mått, och leveranstiden räknas då ifrån när vi får slutgiltiga svar från dig.

    Skriv gärna en kommentar om när du behöver din klänning så att vi kan prioritera vid stora orderingångar.

  • Ej mottagna leveranser

    Leveranser som ej tas emot av kund returneras till Sofia Moore. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift vilket för närvarande uppgår till en summa av 299:- för balklänningar och 99:- för enskilda accessoarer.

  • Integritet

    När du gör en beställning hos oss uppger du vissa personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (PUL) och du har enligt PUL rätt att ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. För alla frågor i detta ärende, kontakta oss via e-post på hej@sofiamoore.se.

  • Cookies och säkerhet

    En cookie är en liten datafil som lagras av din webbläsare på din dator. Cookies tillåter oss att förbättra och personalisera din shoppingupplevelse och gör det möjligt att beställa varor på vår webbsida.

    • Lagra innehållet i din kundvagn
    • Styra språk- och landsinställningar
    • Analysera besökarstatistik och beteende

    Du kan ställa in din webbläsare så att den varnar varje gång en cookie skickas till dig eller så kan du välja att helt stänga av alla cookies, detta görs genom inställningarna i din webbläsare. Alla webbläsare fungerar lite olika så vi hänvisar till Hjälp-menyn i webbläsaren för information om hur detta görs. Om du stänger av cookies kommer du förlora tillgång till flertalet funktioner och tjänster på vår hemsida.

  • Force majeure

    Det kan uppstå situationer utanför vår kontroll som vi inte rimligen kunnat förutse och som får konsekvensen att vi inte kan fullfölja åtaganden mot dig som kund. Detta innefattar krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer och andra jämförbara händelser. I dessa fall skall Sofia Moore befrias från sina förpliktelser att fullgöra de nämnda åtagandena och du som kund får tillbaka köpeskillingen.

  • Service

    Vi hanterar all kundservice via e-post (hej@sofiamoore.se) och har som mål att alltid svara inom två arbetsdagar. Vi har även en chat som är öppen under arbetstid och vi kan vid behov ringa upp dig. Du hittar alla kontaktvägar på vår Kontakta oss-sida.

  • Perfect fit-garanti

    Vi jobbar hårt för att leverera måttsydda klänningar med perfekt passform och fortsätter ta ansvar även efter att vi skickat din klänning. Vårt mål är att du ska bli 100% nöjd och ger dig därför möjligheten att anpassa din måttsydda klänning hos en lokal skräddare om det skulle vara något mått som inte stämmer.

    • Perfect fit-garantin täcker kostnader upp till 500 SEK för justeringar hos en lokal skräddare
    • Garantin gäller alla våra måttsydda klänningar
    • Kontakta kundtjänsthej@sofiamoore.se och beskriv problemen som du upplever innan du genomför en justering
    • Efter att justeringen är klar skickar du dina bankuppgifter samt en kopia av betalkvittot till oss. Det räcker att du skickar en scannad kopia eller en bild på kvittot.

    För att garantin ska gälla måste ärendet påbörjas inom 14 dagar från att klänningen har mottagits och garantin gäller endast en gång per kund.

    Om din klänning inte går att justera, eller om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med kvalitén på din måttsydda klänning, har du rätt att reklamera ditt köp. Då skickas klänningen till oss för undersökning och genomgång och om reklamationen godkänns kan du sedan välja att få en ny klänning uppsydd eller pengarna tillbaka.

  • Retur av klänning i fast storlek

    På klänningar i fast storlek erbjuder vi öppet köp i 14 dagar. Om du vill returnera din klänning kontakta hej@sofiamoore.se. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot din order eller en väsentlig del av den. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den vilket innebär att du inte får använda den men naturligtvis undersöka och prova den försiktigt hemma. Om varan skadas eller kommer bort på grund vårdslös hantering efter leverans förlorar du ångerrätten. Vi kan inte garantera att ett plagg i en fast storlek kommer att ha en perfekt passform för just din kropp och därför rekommenderar vi alltid måttsydda balklänningar.

  • Retur av måttsydd klänning

    På våra måttsydda klänningar har vi en Perfect fit-garanti som du kan läsa mer om under rubriken med samma namn. Sofia Moores skräddarsydda plagg sys alltid upp efter de mått du anger och då våra klänningar är en hantverksprodukt accepterar vi generellt mindre avvikelser från de angivna måtten som inte påverkar passformen nämnvärt.

    Med stöd i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) 2 kap 5 § lämnar vi ingen ångerrätt på måttsydda klänningar. Skräddarsydda och måttbeställda klänningar omfattas av lagen och därmed upphävs ångerrätten vid köp av dessa varor från Sofia Moore. Däremot så är det naturligtvis möjligt att reklamera en balklänning som inte håller vår utlovade kvalitet.

  • Reklamationer

    För att reklamera din klänning kontakta hej@sofiamoore.se. Processen vid en reklamation ser ut som följer:

    • Du kontaktar kundtjänst och förklarar vilka problem du upplever
    • Vi återkommer till dig och ber ofta om kontrollmått eller liknande för att försöka identifiera vad som kan vara fel
    • Om vi hittar problemet och klänningen kan justeras tar du själv klänningen till en lokal skräddare och genomför ändringen
    • Om vi inte kan hitta något fel skickas klänningen tillbaks till oss
    • Vi går igenom klänningens mått och sömnad för att säkerställa att den uppvisar det beskrivna problemet
    • Om reklamationen godkänns ersätter vi dina fraktkostnader och du kan välja att sy upp en ny klänning eller att få pengarna tillbaka
    • Om reklamationen inte godkänns ersätts inga fraktkostnader och vi skickar tillbaks klänningen till dig till självkostnadspris

    Särskilda villkor vid reklamation:

    • Produktion av ny klänning gäller endast en gång per klänning och beställning
    • Nya klänningar sys endast upp i samma modell som den tidigare

    Vi köper in tyg kontinuerligt vilket innebär att plagg inköpta vid olika tillfällen kan skilja sig något i färgnyans på grund av normala skillnader i färgningsprocessen.

    Vid retur eller reklamation måste du som kund alltid kontakta vår kundtjänst för godkännande samt instruktioner för hur du ska gå tillväga. Du som kund är ansvarig för att balklänningen når oss i nyskick, det innefattar problem som skador, fläckar, svettlukt, röklukt etc. Var alltid noga med att spara fraktsedel eller kvitto från posten ifall paketet skulle tappas bort.

    Skulle några andra problem uppstå, kontakta gärna hej@sofiamoore.se så kan vi hitta en lösning tillsammans!

  • Återbetalningsskyldighet

    Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan senast inom 30 dagar. Tiden räknas från den dag vi mottog returen.